UŁAMKI bez załamki

Program grantowy z Fundacji mPotęga


Nasze Stowarzyszenie nie zwalnia tempa…

Miło jest nam poinformować, że po raz kolejny napisaliśmy projekt do Fundacji mBanku w ramach projektu mPotęga. O grant walczyło 598 szkół, bibliotek, Stowarzyszeń, grup nieformalnych. Kapituła Konkursowa przyznała dotację 185 grantobiorcom. Wśród nich MY…

Tym razem nasz projekt ma za zadanie pokazanie istnienia matematyki w życiu codziennym, a także korelacji międzyprzedmiotowej. Chcemy uczniom klas 4 i 5 SP poszerzyć wiadomości o ułamkach zwykłych, a także pokazać, gdzie na co dzień spotykamy się z ułamkami. W czasie trwania projektu zostaną zorganizowane zajęcia warsztatowe z języka angielskiego, podczas których uczniowie będą uczyć się poprzez konkursy i zabawy, słownictwa związanego z ułamkami zwykłymi między innymi przy użyciu tablicy multimedialnej. Ponadto zorganizujemy warsztaty dla uczestników projektu i ich rodziców, podczas których będą wspólnie tworzyć lapbooki o ułamkach zwykłych, grę planszową oraz ułamkowe puzzle polsko - angielskie.
Podsumowaniem projektu będzie konkurs dla uczestników, w którym uczniowie będą walczyć o tytuł "Króla i Królowej Ułamków". Dodatkową atrakcją będzie sesja zdjęciowa, podczas której uczniowie za pomocą własnych ciał będą układać "żywe" ułamki zwykłe, co zostanie uwiecznione na fotografiach i wyeksponowane w holu szkoły. Na zakończenie zajęć planowany jest wyjazd uczniów do Escape Room - pokoju zagadek, w którym zostają oni zamknięci i w określonym czasie muszą się z niego wydostać rozwiązując zagadki i łamigłówki stanowiąc jednocześnie zgrany zespół.
Mamy nadzieję, że kolejny projekt, który będzie realizowany od września do grudnia, będzie cieszył się tak dużym zainteresowaniem uczniów, jak wszystkie poprzednie.

Koordynator projektu - Iwona Międlar

Nasze działania


Lapbook - co to takiego?


Projekt ruszył pełną parą. Uczniowie klasy 5 a, 5 b wzięli już udział w zajęciach, na których tworzyli lapbooki dotyczące podstawowych informacji o ułamkach zwykłych. Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach. Lapbook jest więc czymś w rodzaju teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk mieszczący się na naszych kolanach, stąd właśnie jej nazwa.

Żywe ułamki

Korzystając z pięknej i słonecznej aury, uczestnicy projektu wzięli udział w nietypowej sesji zdjęciowej. Ze swoich ciał na terenie zieleni przy stadionie, układali tzw. żywe ułamki. Trzeba przyznać, że wszyscy uczniowie przy tym świetnie się bawili. Zdjęcia zostały wykonane przez pana Przemka Bilińskiego, członka naszego Stowarzyszenia z drona, a pomoc swoją zaoferowali Dawid Baran i Klaudia Cisło z III gimnazjum, którzy również użyczyli swoich ciał do układania ułamków.

Ułamki po angielsku

Zajęcia dotyczyły języka angielskiego... . Uczniowie uczyli się poprawnie wymawiać i zapisywać ułamki zwykłe po angielsku. Zagrali również w domino polsko - angielskie, a przy użyciu tablicy multimedialnej mieli możliwość gier, zabaw, konkursów. Czas, jak zwykle, upłynął im miło, a przede wszystkim za szybko:) Zajęcia w języku angielskim prowadziła nasza nauczycielka - Karolina Wojtan - Wiśniewska, której bardzo dziękujemy za pomoc.

Ułamkowe puzzle


W dniach 17 i 24 listopada uczniowie uczestniczący w projekcie na zajęciach tworzyli własne puzzle i domino o ułamkach zwykłych. Ich kreatywność przerosła moje oczekiwania! Wszyscy uczyli się poprzez zabawę a jednocześnie wspaniale współpracowali w grupie. Niektórzy z nich chętnie prezentowali swoje lapbooki o ułamkach, z których szczególnie są dumni.

Zakończenie projektu

W dniu 1 grudnia uczniowie, w ramach nagrody za aktywne uczestnictwo w zajęciach z projektu, wyjechali do Escape Room-u (pokoju zagadek) w Rzeszowie. Poprzez rozwiązywanie łamigłówek logicznych czy matematycznych mieli się wydostać z pokoju Chata czarownicy i Sala tortur. Po krótkich wskazówkach uczniom udało się wyjść z pokoi. Należy nadmienić, że zagadki sprawiały trudności nawet starszym uczniom. Sami kiedyś spróbujcie!
Dodatkową atrakcją było zwiedzanie Turystycznej Trasy Podziemnej Rzeszowa. Uczniowie mieli możliwość przekonać się jak wyglądały dawniej podziemia, co w nich przechowywano oraz poznać dzieje powstania naszego wojewódzkiego miasta. Na zakończenie wspólnej wyprawy wszyscy udaliśmy się na smaczną pizzę.